Jag jobbar i ett roligt gäng
Att jobba som beläggningsarbetare innebär att den varma asfalten står i centrum. När arbetspasset börjar har arbetslaget en viss mängd asfalt som ska läggas på och då håller man på tills den asfalten är slut. Det kan innebära att man ibland slutar arbetet lite tidigare, andra dagar håller man på ett par timmar in på kvällen.
– Man måste vara flexibel och anpassa sig efter detta, förklarar Jonathan Holmström. Vi behöver också vara ett bra arbetslag, som både jobbar bra, har rätt vilja och trivs tillsammans.
Under den varma halvan av året utförs det mesta arbetet, övertidstimmar läggs på hög och fyller på lönen under vinterhalvåret enligt ett särskilt avtal om årsarbetstid.
Jonathan ville från början bli lastbilschaufför, men idag är han glad att det istället beläggningsarbete.
– Jag tycker om att vara ute och jobba, att jag får röra på mig och jobba tillsammans med andra. Att sitta ensam i en hytt och köra lastbil, nej det hade jag tröttnat på.
För att passa som beläggningsarbetare behöver man vara lite teknisk och händig så att man kan lösa vissa problem med maskinerna på plats. Man behöver också vara noggrann, det är viktigt att fallet på vägen blir rätt så att det inte blir vatten kvar på vägbanan när det regnat.
– Den här veckan har vi gått med asfaltläggningsmaskin. Då styr jag med dator så att höjd och fall blir rätt. Är det en ny väg är underlaget slätt, men är det en gammal hålig väg där vi lägger asfalten direkt på måste man tänka till och kompensera så att allt blir rätt.
– Jag känner mig särskilt nöjd när vi gjort ett särskilt krävande jobb som inne på flygplatsen. Där har de hårda krav. Det är också kul att lägga asfalt på en dålig väg inne i Visby, det blir så uppskattat när det är klart.